lördag 27 februari 2010

Kaninfilmen har utgått

- Jag vill se den där filmen med kaninmamman som sover...
- Nej, den är hemsk, säger pappan som fått info av mamman att filmen utgått ur sonens dvd-bibliotek.
- Hon är död va?
Som tur var valde han en annan film utan diskussion. Här uppstod annars ett sådant här tillfälle då jag kan tänka mig att ljuga för min son och säga att skivan är trasig. Vi brukar prata om allt, hur komplicerat det än är, och det är därför vi har en treåring som slänger sig med "exempelvis" och som förklarar för alla som vill lyssna om hur satelliter fungerar och varför det blir vinter.
Jag hörde två minuter av filmen i förrgår och det räckte för att jag skulle rusa in och rycka ut skivan.
Det började helt ok, en storebror som skulle byta blöja på sin lillasyster, bra och pedagogisk barnfilm tänkte jag.
"Där ligger lillasyster, fet och rund..."
Börjar ana att filmen kanske inte var så pedagogisk som de söta akvarellbilderna antydde. Strax därefter var det dags för nattning, storebror kanin sitter på sängkanten och sjunger för lillasyster, mysigt tänkte jag.
"Men så en dag låg mamman där, svansen stel och nosen kall. Alla barnen grät för mamma var död..." sjunger storebror kanin och jag beslutar mig för att ingripa. Visst ska man prata om döden, men var sak har sin tid och jag känner att det räcker att sonen till exempel vet hur vatten blir till is, han kan få dispens på de lite tyngre ämnena ett par år till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar