måndag 9 mars 2009

Lyckad kvinnodag

Vi började kvinnodagen med att hämta hem sonens nya kök, en riktigt snygg köksbänk med underskåp som gammelmorfar (egentligen makens morfar) byggt. Jag ritade skissen men kunde inte ana att det skulle bli så där snyggt när det var färdigt. Gammelmorfar gör inget halvhjärtat och han hade även svarvat till några ägg och smörask och limpa är på gång.

Vi fortsatte kvinnodagen med att sova middag, köpa hämtmat och kolla på filmen "Rallybrudar". Tänk vilken tur att kvinnor inte motarbetas fullt så där mycket fortfarande, det har hänt en del sen sextiotalet som tur är, tänkte jag aningen för tidigt. Efter filmen kollade vi nämligen ett par minuter på den nya storsatsningen Whipeout. I finalen var det en dansk kvinna och en svensk man. Den danska kvinnan kommenterades ständigt nedlåtande och sexistiskt! Jag blev helt förvånad. Hon var tydligen underklädesförsäljare till yrket och då var det tydligen helt ok att kommentera henne osmakligt. När hon hoppade på de stora bollarna var kommentarerna att hon mätte kupstorlek, hon hade säkert inga underkläder, filosoferade kommentatorerna, eftersom man ville vara så lätt som möjligt och när hon forcerade vattenfallet sa de manliga komentatorerna att hon blev våt på många ställen. Den här typen av kommentarer fortsatte att hagla under hela hennes insats. När det var dags för den svenske mannen så var han istället tuff, hård och vattenfallet bekom honom inte för han var en så hård och tuff kille. Klantarsel lät det visserligen en stund senare och den danska tjejen vann. Trots att hon hela tiden presterat bättre än killen kommenterades hon bara nedlåtande. När jag stängde av hade jag en obehaglig eftersmak efter programledarens och kommentatorernas insats.
Fan, jag hade verkligen hoppats att vi hade kommit längre år 2009.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar